Gmina jako miejsce identyfikacji – raport z badań w podwarszawskiej gminie Piaseczno

Dorota Mantey

DOI: brak

Nr woluminu: 13

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Niniejszy artykuł jest głosem w dyskusji o tym, czy gmina podmiejska jest miejscem identyfikacji dla jej mieszkańców. Autorka prezentuje w nim wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych w podwarszawskiej gminie Piaseczno, do której chętnie migrują warszawiacy. Okazuje się, że gmina, w której zachodzą intensywne procesy suburbanizacji, nie stanowi dla swoich mieszkańców miejsca, na którym chcieliby oni budować własną tożsamość, co nie jest szczególnie zaskakujące z uwagi na specyfikę gminy Piaseczno: bliskość stolicy, znaczący odsetek ludności napływowej, silne zróżnicowanie wewnętrzne, duża ruchliwość przestrzenna, specyficzny styl życia nowych mieszkańców. Jako miejsce identyfikacji większość wybiera miejscowość zamieszkania, ale są też i tacy, którzy czują silne więzi z Warszawą.

Dorota Mantey, Gmina jako miejsce identyfikacji – raport z badań w podwarszawskiej gminie PiasecznoPobierz

Ludność Warszawy starzeje się

Małgorzata Podogrodzka

DOI: brak

Nr woluminu: 13

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

W ostatnich dwóch dekadach liczba oraz struktura ludności Warszawy, według płci, wieku i wykształcenia, istotnie zmieniała się. Miały na to wpływ odmiennie kształtujące się w tym okresie procesy demograficzne. Celem artykułu jest ukazanie relacji między tymi zmiennymi.

Małgorzata Podogrodzka, Ludność Warszawy starzeje sięPobierz

Nowe trendy w polityce przemysłowej Unii Europejskiej

Andrzej Karpiński

DOI: brak

Nr woluminu: 13

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Przyspieszenie zmian w strukturze przemysłu jest wynikiem obecnego kryzysu globalnego. Modernizacje te mogą w jakimś stopniu zastępować brak ilościowej ekspansji w produkcji oraz mogą wytworzyć popyt, który w innych warunkach nie pojawiłby się w ogóle. Warto podkreślić, że bardziej trwałe miejsca pracy powstają głównie w przemyśle, co daje szansę zmniejszenia bezrobocia. W Europie struktura przemysłowa ma najwięcej elementów przestarzałych, a jej modernizacja przebiegała wolniej niż w USA, Japonii i innych krajach Azji Południowo-Wschodniej. Rezultatem tego zjawiska jest opóźnienie przemysłowe Europy, jakie wykazuje ona w stosunku do USA i Japonii.

Andrzej Karpiński, Nowe trendy w polityce przemysłowej Unii EuropejskiejPobierz

Od Redaktora Naczelnego

Zbigniew Strzelecki

DOI: brak

Nr woluminu: 13

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Szanowni Państwo, w grudniu bieżącego roku mija pięć lat od ukazania się pierwszego numeru naszego pisma. Jak pewnie zwrócili Państwo uwagę, trzymacie w rękach już 13 numer MAZOWSZE Studia Regionalne. Dbamy o to, aby nasz półrocznik ukazywał się nie tylko regularnie, ale także o to, by zwiększyć częstotliwość jego wydawania. Docelowo chcielibyśmy, aby stał się on kwartalnikiem.

Od Redaktora NaczelnegoPobierz

Zmiany demograficzne i ich wpływ na edukację w województwie mazowieckim

Agata Bronowska

DOI: brak

Nr woluminu: 12

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Zmieniająca się liczba dzieci w wieku szkolnym zmusza współczesne państwa do przystosowania systemu edukacji do potrzeb ludności. Państwo musi niwelować negatywne skutki wyżów demograficznych, ale musi być także przygotowane na nadejście niżu demograficznego. Wyzwania, jakie stoją przed systemem edukacji w Polsce na najbliższe dziesięciolecia, wynikają między innymi z prognozowanego spadku liczby dzieci i młodzieży.

Agata Bronowska, Zmiany demograficzne i ich wpływ na edukację w województwie mazowieckimPobierz

Korytarze transportowe Rail Baltica i Baltic-Adriatic w polityce UE, Polski i regionów

Michał Hackiewicz

DOI: brak

Nr woluminu: 12

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Szybki rozwój transportu towarowego oraz zmieniające się uwarunkowania gospodarcze, polityczne i środowiskowe przyniosły w ostatnich latach szereg istotnych zmian w polityce transportowej Unii Europejskiej. Dotyczą one między innymi takich zagadnień, jak poprawa efektywności energetycznej pojazdów, wdrażanie inteligentnych systemów sterowania ruchem czy optymalizacja łańcuchów logistycznych. W realizacji tych celów i budowaniu spójności Europy coraz większą rolę zyskują korytarze transportowe. Niniejszy artykuł systematyzuje historię tworzenia korytarzy, skupiając się na biegnących przez Polskę i województwo mazowieckie trasach Rail Baltica i Baltic-Adriatic.

Michał Hackiewicz, Korytarze transportowe Rail Baltica i Baltic-Adriatic w polityce UE, Polski i regionówPobierz

Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja

Roman Szul

DOI: brak

Nr woluminu: 12

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

W naukach społeczno-politycznych istnieją dwa znaczenia pojęcia „regionalizm”: 1. integracja (współpraca) państw położonych w jakimś regionie świata (np. Unia Europejska, ASEAN, NAFTA), 2. ruch na rzecz obrony lub demonstrowania interesów gospodarczych, kulturowych lub politycznych regionów rozumianych jako część państw. Artykuł zajmuje się tym drugim rodzajem regionalizmu. Składa się z czterech części. W pierwszej definiuje się pojęcie regionalizmu, zwracając uwagę na brak wyraźnych granic między regionalizmem a innymi zjawiskami, jak nacjonalizm i ruchy etniczne; klasyfikuje się regionalizm z różnych punktów widzenia i omawia jego znaczenie we współczesnej Europie.

Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucjaPobierz

Tendencje rozwoju mazowieckiego rolnictwa

Małgorzata Sulmicka

DOI: brak

Nr woluminu: 12

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Istnieje skłonność do niedoceniania wkładu sektora rolnego w proces rozwoju. Skłania do tego zwłaszcza jego niski udział w tworzeniu PKB. Jednak upowszechnianie się paradygmatu trwałego i zrównoważonego rozwoju, krytyka PKB jako miernika procesów rozwoju, a także kryzys finansowy – skłaniają do przewartościowania poglądów na temat znaczenia rolnictwa i pożądanych kierunków ewolucji tego sektora. Paradoksalnie, rolnictwo tradycyjne do niedawna uważane za nienowoczesne, staje się obecnie „nowoczesne”, a jego produkty coraz bardziej społecznie pożądane.

Małgorzata Sulmicka, Tendencje rozwoju mazowieckiego rolnictwaPobierz

Klastry w polityce rozwoju województwa mazowieckiego

Wanda Pełka

DOI: brak

Nr woluminu: 12

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Kooperacja przedsiębiorstw w ramach klastrów postrzegana jest obecnie jako skuteczny mechanizm aktywizacji regionów. Polityka rozwoju na bazie klastrów pozwala tworzyć spójny system, w ramach którego zachodzi współpraca pomiędzy przedsiębiorstwami, instytucjami naukowo-badawczymi i władzami publicznymi. W systemie tym sektor naukowy wspiera konkurencyjność przedsiębiorstw, dostarczając innowacji, edukacja odpowiada na zapotrzebowanie rynku pracy, poprawa konkurencyjności i innowacyjności firm – pozwala przyciągać inwestycje zagraniczne.

Wanda Pełka, Klastry w polityce rozwoju województwa mazowieckiegoPobierz