Przemieszczanie się centrum Mławy w historii jej rozwoju – znaczenie centrotwórcze stacji kolejowej Mława Miasto

Izabela Sobierajska, Teresa Wyszyńska

DOI: 10.21858/msr.24.05

Nr woluminu: 24

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie współczesnych problemów zagospodarowania i funkcjonowania centrum usługowego Mławy, ze szczególnym uwzględnieniem historii rozwoju i przemieszczania się funkcji centrotwórczych w mieście, powiązanych z wielowiekową tradycją handlową. Pierwotne centrum, czyli lokacyjny rynek z końca XV w. pełnił główną rolę centrotwórczą do czasów II wojny światowej. Już od końca XIX w. centrum rozrastało się w kierunku zachodnim. Druga połowa XX w. to szybki rozwój miasta i powstawanie obiektów o znaczeniu centrotwórczym w zachodniej części śródmieścia.

Izabela Sobierajska, Teresa Wyszyńska; Przemieszczanie się centrum Mławy w historii jej rozwoju – znaczenie centrotwórcze stacji kolejowej Mława MiastoPobierz

Zabytkowy zespół alej w Radziejowicach – kulturowe dziedzictwo Mazowsza Ocena stanu zachowania i wartości obiektu

Beata Fortuna-Antoszkiewicz, Jan Łukaszkiewicz

DOI: 10.21858/msr.24.04

Nr woluminu: 24

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Opracowane studium obiektu – zabytkowego zespołu alej w Radziejowicach, woj. mazowieckie – służyło określeniu jego wyjątkowych walorów kulturowych i przyrodniczych, jako cennej formy zadrzewienia przydrożnego, będącej pozostałością po dawnym, historycznym systemie lokalnych gościńców. Celem badań było określenie aktualnych zasobów drzewostanu zespołu alej (w zakresie taksonomicznym, przestrzennym, ilościowym i jakościowym) na potrzeby bieżącej pielęgnacji i dalszego zachowania układu.

Beata Fortuna-Antoszkiewicz, Jan Łukaszkiewicz; Zabytkowy zespół alej w Radziejowicach – kulturowe dziedzictwo Mazowsza Ocena stanu zachowania i wartości obiektuPobierz

Zmiana wizerunku miasta w świetle likwidacji hałd pohutniczych

Marta Bożym

DOI: 10.21858/msr.24.03

Nr woluminu: 24

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

W artykule przedstawiono zmiany w krajobrazie miasta Ozimek (woj.opolskie) dotyczące terenów przemysłowych, powstałe w wyniku likwidacji hałd przyzakładowych. Podjęcie tematu przez autora jest wynikiem wieloletniej współpracy z opisanym zakładem przemysłowym, w ramach której badano wpływ odpadów zgromadzonych na hałdach na środowisko naturalne oraz fakt, że autor artykułu jest mieszkańcem opisywanego miasta.

Marta Bożym; Zmiana wizerunku miasta w świetle likwidacji hałd pohutniczychPobierz

Wybrane ekologiczne aspekty budowy sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce

Tadeusz Wójcicki

DOI: 10.21858/msr.24.02

Nr woluminu: 24

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Aspekty ekologiczne są stałym elementem rozważań i działań praktycznych podczas planowania i realizacji głównych dróg krajowych w Polsce. Te zmiany proekologiczne w budownictwie drogowym mają wieloaspektowy charakter, co możemy obserwować na licznych przykładach udanych i mniej udanych realizacji nowych odcinków dróg krajowych.

Tadeusz Wójcicki; Wybrane ekologiczne aspekty budowy sieci dróg szybkiego ruchu w PolscePobierz

Rozmieszczenie i zróżnicowanie przestrzenne terenów przemysłowych w województwie mazowieckim na tle rozmieszczenia i zróżnicowania przestrzennego terenów przemysłowych w Polsce

Marta Borowska-Stefańska, Szymon Wiśniewski

DOI: 10.21858/msr.24.01

Nr woluminu: 24

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

W artykule dokonano analizy rozmieszczenia i oceny zróżnicowania terenów przemysłowych w Polsce pod względem ich cech geometrycznych. Obliczono m.in. ich powierzchnię i liczbę według województw oraz jednostek ewidencyjnych, udział w poszczególnych jednostkach ewidencyjnych, średnią powierzchnię według jednostek ewidencyjnych, wskaźnik zróżnicowania kształtu działki, wskaźnik zwartości kształtu działki.

Marta Borowska-Stefańska, Szymon Wiśniewski; Rozmieszczenie i zróżnicowanie przestrzenne terenów przemysłowych w województwie mazowieckim na tle rozmieszczenia i zróżnicowania przestrzennego terenów przemysłowych w PolscePobierz

Kurs walutowy a inflacja w Polsce. Wpływ kredytów walutowych

Marcin Pieńkowski

DOI: 10.21858/msr.23.04

Nr woluminu: 23

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Powszechnie uważa się, że deprecjacja kursu waluty lokalnej powoduje wzrost inflacji krajowej. Pogląd ten opiera się na założeniu, że deprecjacja waluty lokalnej zwiększy konkurencyjność gospodarki w handlu międzynarodowym, co z kolei zwiększy ogólny popyt i inflację. Dodatkowo, niektóre ceny ustalone na rynku międzynarodowym wzrosną bezpośrednio w przeliczeniu na walutę lokalną po takiej deprecjacji.

Marcin Pieńkowski — Exchange rate and inflation in Poland. The impact of foreign exchange loansPobierz

Wpływ nowych technologii na ryzyko utraty płynności sektora bankowego

Krzysztof Spirzewski

DOI: 10.21858/msr.23.03

Nr woluminu: 23

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Obecnie wiemy, że kryzys finansowy z 2007 r. można było zażegnać, gdyby świadomość zagrożeń i ich przyszłych konsekwencji była pełniejsza. Dzisiejszemu rozwojowi technicznemu w sektorze bankowym towarzyszą tradycyjne zagrożenia w postaci paniki bankowej, gdy większość klientów banku jednocześnie zdecyduje się wypłacić zdeponowane pieniądze. W konsekwencji ryzyko utraty płynności gwałtownie rośnie.

Krzysztof Spirzewski — Wpływ nowych technologii na ryzyko utraty płynności sektora bankowegoPobierz

Tory wyścigów samochodowych. Kontekst uwarunkowań lokalizacyjnych

Michał Krajewski

DOI: 10.21858/msr.23.01

Nr woluminu: 23

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Przedmiotem publikacji jest przedstawienie problemu przestrzeni w organizacji wyścigów samochodowych. Artykuł klasyfikuje tory wyścigowe według uwarunkowań lokalizacji na obiekty w przestrzeni zurbanizowanej oraz w krajobrazie otwartym. Badania odnoszą się do obiektów, które organizują lub organizowały wyścigi samochodowe najwyższej serii – Formuły 1. Analiza procesu tworzenia czy modernizacji współczesnego obiektu ukazuje rosnącą potrzebę sklasyfikowania odmienności lokalizacji oraz różnicy w podejściu do projektowania tego typu obiektów.

Michał Krajewski — Tory wyścigów samochodowych. Kontekst uwarunkowań lokalizacyjnychPobierz

Przemiany układów ruralistycznych Mazowsza Wschodniego na przykładzie wybranych wsi powiatu siedleckiego

Marlena Bierkat, Anna Długozima

DOI: 10.21858/msr.23.02

Nr woluminu: 23

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Celem opracowania była identyfikacja głównych elementów układów ruralistycznych i określenie przemian zachodzących w kompozycji i zagospodarowaniu przestrzennym wsi mazowieckiej w XX i XXI w. Aby zrealizować założony cel wytypowano 5 poligonów badawczych, o ich wyborze zadecydowały następujące kryteria: przynależność administracyjna do powiatu siedleckiego, położenie na terenie historycznego Mazowsza Wschodniego, dostępność komunikacyjna, zasób dziedzictwa kulturowego, proweniencja układu. Pragmatyka badawcza objęła przegląd literatury dotyczący układów ruralistycznych, przekształceń obszarów wiejskich w Polsce oraz tożsamości wsi mazowieckiej.

Marlena Bierkat, Anna Długozima — Przemiany układów ruralistycznych Mazowsza Wschodniego na przykładzie wybranych wsi powiatu siedleckiegoPobierz