Klastry lotnicze a bezpieczeństwo państwa i regionu

Arkadiusz Olejarz

DOI: 10.21858/msr.se.2025.02

Nr woluminu: SE.2025

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Przemysł lotniczy poszukuje innowacyjnych rozwiązań umożliwiających optymalizację kosztów oraz wymianę wiedzy. Jednym z takich rozwiązań są klastry lotnicze. Celem artykułu jest próba dowiedzenia, iż klastry lotnicze stanowią istotne narzędzie kompleksowego podejścia systemowego dla zapewnienia bezpieczeństwa państwa i regionu. W ramach artykułu przestawiona została geneza tworzenia klastrów, wraz z przytoczeniem kilku definicji klastrów przemysłowych, oraz podjęta została próba zdefiniowania klastra lotniczego. Przedstawione zostały także działania polskiego rządu w ramach polityki klastrowej oraz zaprezentowana została analiza stanu realizacji polityki klastrowej w Polsce. Artykuł wskazuje również na konieczność podjęcia działań w ramach współpracy przemysłu lotniczego i rządu. Wśród działań wymagających zmian wymienia się m.in. współpracę i nadzór zarówno na poziomie krajowym, jak i samorządowym (wojewódzkim, powiatowym, gminnym). Publikacja wskazuje także obszary wymagające poprawy dla prawidłowego funkcjonowania klastrów lotniczych w Polsce. Należy podkreślić, że artykuł nie obejmuje całości problematyki związanej z tym obszarem. Autor ma jednak nadzieję, że dzięki przeprowadzonym badaniom i przedstawionemu problemowi zostaną dostrzeżone szanse i zagrożenia związane z istnieniem klastrów lotniczych dla rozwoju przemysłu lotniczego Polski oraz jej znaczenia na arenie międzynarodowej, szczególnie w kontekście powojennego potencjału ukraińskiego przemysłu lotniczego.

MSR_SE_2025_02_OlejarzPobierz

Modernizacja Ogrodu Japońskiego w Parku Śląskim w Chorzowie – studium przypadku

Jakub Botwina, Beata Fortuna-Antoszkiewicz, Jan Łukaszkiewicz

DOI: 10.21858/msr.se.2025.04

Nr woluminu: SE.2025

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Obszar, na którym powstał Chorzowski Park Kultury i Wypoczynku w dużej mierze stanowiły zdegradowane tereny pogórnicze, hałdy, składowiska odpadów, zapadliska oraz bagna. W 1950 r. z inicjatywy gen. Jerzego Ziętka, wojewody śląskiego, podjęto decyzję o budowie na granicy Katowic, Chorzowa i Siemianowic, jednego z największych parków miejskich w Europie. Projekt zlecono profesorowi Władysławowi Niemirskiemu z warszawskiej – ursynowskiej szkoły architektury krajobrazu w SGGW, a prace realizacyjne rozpoczęto w 1951 r. i trwały one bez mała 20 lat, do 1968 r. Oferta programowa parku zakładała duże bogactwo funkcji rekreacyjnych oraz przyrodniczych, co czyniło tę realizację unikatową w skali nie tylko Polski, ale całej Europy. Wśród wielu atrakcji wyróżniały się Wesołe Miasteczko, ogród zoologiczny, planetarium, rozbudowany układ wodny oraz część leśna. O nowoczesności parku świadczyć może również zróżnicowanie wewnętrznego układu komunikacyjnego z szeroką promenadą spacerową, licznymi ścieżkami dla pieszych i rowerzystów, a także kolejką wąskotorową i kolejką linową pozwalającą dotrzeć w najdalsze zakątki tego blisko 600 ha terenu. Wzdłuż głównej osi parku zaprojektowano sekwencję ogrodów tematycznych, z których tylko część doczekała się realizacji. Najważniejsze z nich, zaprojektowane przez prof. Edwarda Bartmana, to ogród różany oraz ogród japoński – zrealizowany tylko częściowo. W ramach współpracy pomiędzy KAK (Katedrą Architektury Krajobrazu, SGGW) i Parkiem Śląskim w latach 2014–2016 wykonano inwentaryzację przyrodniczą oraz szereg analiz przedprojektowych terenu. W kolejnym etapie opracowana została koncepcja modernizacji Ogrodu Japońskiego oraz projekt budowlany wraz z pozwoleniem na budowę. Prace nad dokumentacją wykonawczą zakończono jesienią 2016 r. Projekt doczekał się realizacji i w lipcu 2021 r. park został oddany do użytkowania. W 2023 r. zwyciężył w głosowaniu internautów w kategorii „Przestrzeń publiczna” w Plebiscycie Polska Architektura 2022. W artykule przedstawiono najważniejsze wyniki przeprowadzonych analiz przestrzennych, program, założenia oraz metodę, wybrane rozwiązania projektowe związane z projektem i realizacją Ogrodu Japońskiego w WPKiW w Chorzowie.

MSR_SE_2025_04_Botwina_Fortuna-Antoszkiewicz_LukaszkiewiczPobierz

Złote glony (algi-zabójcy) jako zagrożenie dla gospodarki i przyrody Polski

Adam Kapler

DOI: 10.21858/msr.se.2025.03

Nr woluminu: SE.2025

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Bezprecedensowy zakwit „złotych alg” Prymnesium parvum w Odrze w 2022 r. był najgorszą klęską ekologiczną w Polsce i Niemczech od dekad. W 2023 r. udało się powstrzymać przenikanie „glonów-zabójców” z Kanału Gliwickiego, jak również zbiorników Czernica i Januszkowice do głównego nurtu Odry. Artykuł przedstawia aktualny stan wiedzy o tej katastrofie oraz wnioski z przeprowadzonych w Polsce, pionierskich testów metod wygaszania zakwitów w wodach płynących. Ponadto w niniejszej pracy zebrano i przedstawiono zagraniczne sposoby zwalczania „złotych alg” w stawach rybnych, na obszarach cennych dla przyrody, żeglarstwa i wędkarstwa, jak również restytucji fauny (w tym małży skójkowatych, istotnych tak dla gospodarki, jak dla ochrony przyrody) po masowym zakwicie P. parvum.

MSR_SE_2025_03_KaplerPobierz

Numer 53 dostępny

Szanowni Czytelnicy,

Uprzejmie informujemy, że ukazał się 53. numer czasopisma MAZOWSZE Studia Regionalne, serdecznie zapraszamy do lektury.

Dział Analizy i Studia otwiera artykuł autorstwa pani Beaty Stelmach-Fity pt. Harmonizacja zbiorów danych o zagospodarowaniu przestrzennym. Definicje i kierunki zintegrowanego planowania rozwoju w Polsce. Głównym motywem jest ocena implementacji na gruncie polskim Dyrektywy 2007/2/WE INSPIRE Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, która ustanowiła Wspólnotową Infrastrukturę Informacji Przestrzennej.

Artykuł pt. „Lex deweloper” – funkcjonowanie ustawy mieszkaniowej w województwie mazowieckim w latach 2018–2023 autorstwa państwa Katarzyny Farskiej, Jana Girczuka i Magdaleny Sugajskiej omawia wpływ tzw. specustawy na ułatwienia w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszka­niowych oraz inwestycji towarzyszących na planowanie przestrzenne w ciągu niespełna 6 lat jej funkcjonowania.

Trzeci artykuł pt. 100 lat planowania przestrzennego w Polsce na przykładzie Warszawy. Lata 1928–1946 autorstwa pań Anny Wieczorek i Magnolii Gorzelak dotyczy planów zabudowania sporządzanych na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczy­pospolitej z dnia 16 lutego 1928 r. o prawie budowlanem (pisownia wg oryginału) i zabudowaniu osiedli.

W dziale Samorząd znajdą Państwo artykuł pt.  Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020 w gminach podregionu siedleckiego autorstwa pani Moniki Kierzkowskiej. Z artykułu dowiadujemy się, że beneficjenci z podregionu siedleckiego złożyli w ramach RPO WM 2014–2020 568 wniosków o wartości 1395,9 mln zł i wnioskowanym dofinansowaniu 903,8 mln zł. Korzyści z realizacji Programu jest wiele i zauważalne są w aspektach życia każdego z nas.

W dziale Varia znajdują się dwa sprawozdania dotyczące problemów transformacji energetycznej. W pierwszym z nich pani Beata Wereda opisuje spotkanie Mazowieckiego Forum Społeczności Energetycznych, w kolejnym pani Elżbieta Goryszewska podsumowuje drugi dzień obrad Polskiego Komitetu Klimatycznego 2025.

Życzymy miłej lektury.

W numerze 53:

Harmonizacja zbiorów danych o zagospodarowaniu przestrzennym. Definicje i kierunki zintegrowanego planowania rozwoju w Polsce„Lex deweloper” – funkcjonowanie ustawy mieszkaniowej w województwie mazowieckim w latach 2018–2023100 lat planowania przestrzennego w Polsce na przykładzie Warszawy. Lata 1928–1946Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020 w gminach podregionu siedleckiegoMazowieckie Forum Społeczności EnergetycznychPolski Kongres Klimatyczny

Harmonizacja zbiorów danych o zagospodarowaniu przestrzennym. Definicje i kierunki zintegrowanego planowania rozwoju w Polsce

Beata Stelmach-Fita

DOI: 10.21858/msr.53.01

Nr woluminu: 53

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

W Polsce obserwujemy obecnie proces kształtowania się modelu zintegrowanego planowania rozwoju, rozumianego w różnorodny sposób. Równolegle trwająca reforma systemu planowania przestrzennego nie rozwiązała wszystkich problemów związanych z chaosem przestrzennym. Implementacja dyrektywy 2007/2/WE INSPIRE w zakresie technicznych rekomendacji dotyczących tematu danych „zagospodarowanie przestrzenne” nie została dotychczas w pełni zrealizowana. W tych warunkach tworzenie części graficznej miejscowego planu ogólnego (POG) stanowi istotne wyzwanie. Tym zagadnieniom poświęcony jest cykl trzech artykułów pod wspólnym tytułem cyklu Harmonizacja zbiorów danych o zagospodarowaniu przestrzennym. Zaprezentowane zostaną wnioski z wybranych badań analityczno-empirycznych prowadzonych w latach 2011–2013 oraz 2016–2021, wskazujących na ograniczenia w dostępie do danych o istniejącym zagospodarowaniu przestrzennym oraz o lokalizacjach decyzji inwestycyjnych. Analizie poddane zostaną również przepisy prawa mające wpływ na zakres i formę części graficznej planu ogólnego, przedstawione zostaną praktyczne aspekty tworzenia POG oraz rekomendacje legislacyjne i techniczne, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby doprecyzowania obowiązkowych elementów planu dotyczących warstwy informacyjnej w odniesieniu do przepisów odrębnych. Niniejszy artykuł porusza problematykę rosnącej roli zintegrowanego planowania rozwoju, wymagającego dobrej jakości zbiorów danych o zagospodarowaniu przestrzennym oraz wyraża opinię autorki w jakim stopniu zaimplementowano ww. rekomendacje w warunkach polskich.

MSR_53_01_Stelmach-FitaPobierz

„Lex deweloper” – funkcjonowanie ustawy mieszkaniowej w województwie mazowieckim w latach 2018–2023

Katarzyna Farska, Jan Girczuk, Magdalena Sugajska

DOI: 10.21858/msr.53.02

Nr woluminu: 53

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

W artykule omówiono wpływ ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących na planowanie przestrzenne w województwie mazowieckim w latach 2018–2023, czyli w ciągu niespełna 6 lat jej funkcjonowania. Wskazano okoliczności powstania ustawy, podstawowe cele i wprowadzone zmiany w ciągu jej obowiązywania. Została omówiona również rola samorządu województwa w opiniowaniu wniosków o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej. W opracowaniu przeanalizowane zostały wnioski o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowych i inwestycji towarzyszących (161 wniosków dotyczących 123 lokalizacji) wpływające do Marszałka i Zarządu Województwa Mazowieckiego oraz uchwały (123, w tym 16 odmownych) w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowych i inwestycji towarzyszących ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego, a także rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody Mazowieckiego (16) stwierdzające nieważność ww. uchwał.

MSR_53_02_Farska_Girczuk_SugajskaPobierz

100 lat planowania przestrzennego w Polsce na przykładzie Warszawy. Lata 1928–1946

Anna Wieczorek, Magnolia Gorzelak

DOI: 10.21858/msr.53.03

Nr woluminu: 53

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Artykuł dotyczy planów zabudowania sporządzanych na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 16 lutego 1928 r. o prawie budowlanym i zabudowaniu osiedli. Otwiera cykl artykułów, których celem jest przybliżenie czytelnikom przepisów dotyczących planowania przestrzennego w Polsce z lat 1928–2025 oraz omówienie procedowanych na ich podstawie planów, przesądzających o kształtowaniu miast. Ilustracją są plany Warszawy. W artykule zachowano oryginalną pisownię występującą w aktach prawa okresu międzywojennego.

MSR_53_03_Wieczorek_GorzelakPobierz