W poszukiwaniu nowych rozwiązań unieszkodliwiania odpadów promieniotwórczych

Magdalena Miłkowska

DOI: brak

Nr woluminu: 13

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Zastosowano kompleksową metodę zol-żel – CSGP (Polski Patent 172618) do syntezy szkieł krzemionkowych, przeznaczonych do unieruchomienia wysokoaktywnych odpadów promieniotwórczych. Rolę pierwiastków promieniotwórczych pełniły Cs, Sr, Co – dodawane w postaci azotanów, natomiast neodym był surogatem aktynowców. W wyniku reakcji hydrolizy i polikondensacji, zachodzących w roztworze zawierającym czteroetoksysilan i azotany metali, gdzie rolę katalizatora pełnił kwas askorbinowy, otrzymywano żele w formie proszków i kompaktów.

Magdalena Miłkowska, W poszukiwaniu nowych rozwiązań unieszkodliwiania odpadów promieniotwórczychPobierz

Kształtowanie i ocena jakości preparatów do czyszczenia z udziałem surowców wtórnych

Emilia Klimaszewska

DOI: brak

Nr woluminu: 13

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Celem artykułu było określenie możliwości zastosowania w preparatach do czyszczenia twardych powierzchniowych, innowacyjnych surowców, warunkujących wysoką jakość produktu finalnego oraz dobór wyróżników jakości charakteryzujących środki czystości. Na podstawie doniesień z literatury, analizy rynku, doświadczeń własnych dokonano wyboru surowców do trzech rodzajów preparatów czyszczących: past, mleczek i proszków.

Emilia Klimaszewska, Kształtowanie i ocena jakości preparatów do czyszczenia z udziałem surowców wtórnychPobierz

Nieruchomości gruntowe w województwie mazowieckim

Piotr Rosik

DOI: brak

Nr woluminu: 13

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

W artykule zawarto część wyników badań z drugiego rozdziału raportu modułowego „Kapitał fizyczny”. Raport modułowy został zrealizowany w ramach projektu „Zagospodarowanie infrastrukturalne i kapitał fizyczny oraz policentryczność rozwoju Mazowsza” (Trendy rozwojowe Mazowsza). W jednym z rozdziałów modułu, pt. „Kapitał fizyczny – majątek nieprodukcyjny”, znalazł się opis nieruchomości gruntowych, także gruntów zabudowanych i niezabudowanych (w tym działek budowlanych). W niniejszym artykule szczególny nacisk położono na wycenę użytków rolnych i leśnych, a także działek budowlanych w województwie mazowieckim.

Piotr Rosik, Nieruchomości gruntowe w województwie mazowieckimPobierz

Gmina jako miejsce identyfikacji – raport z badań w podwarszawskiej gminie Piaseczno

Dorota Mantey

DOI: brak

Nr woluminu: 13

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Niniejszy artykuł jest głosem w dyskusji o tym, czy gmina podmiejska jest miejscem identyfikacji dla jej mieszkańców. Autorka prezentuje w nim wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych w podwarszawskiej gminie Piaseczno, do której chętnie migrują warszawiacy. Okazuje się, że gmina, w której zachodzą intensywne procesy suburbanizacji, nie stanowi dla swoich mieszkańców miejsca, na którym chcieliby oni budować własną tożsamość, co nie jest szczególnie zaskakujące z uwagi na specyfikę gminy Piaseczno: bliskość stolicy, znaczący odsetek ludności napływowej, silne zróżnicowanie wewnętrzne, duża ruchliwość przestrzenna, specyficzny styl życia nowych mieszkańców. Jako miejsce identyfikacji większość wybiera miejscowość zamieszkania, ale są też i tacy, którzy czują silne więzi z Warszawą.

Dorota Mantey, Gmina jako miejsce identyfikacji – raport z badań w podwarszawskiej gminie PiasecznoPobierz

Ludność Warszawy starzeje się

Małgorzata Podogrodzka

DOI: brak

Nr woluminu: 13

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

W ostatnich dwóch dekadach liczba oraz struktura ludności Warszawy, według płci, wieku i wykształcenia, istotnie zmieniała się. Miały na to wpływ odmiennie kształtujące się w tym okresie procesy demograficzne. Celem artykułu jest ukazanie relacji między tymi zmiennymi.

Małgorzata Podogrodzka, Ludność Warszawy starzeje sięPobierz

Nowe trendy w polityce przemysłowej Unii Europejskiej

Andrzej Karpiński

DOI: brak

Nr woluminu: 13

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Przyspieszenie zmian w strukturze przemysłu jest wynikiem obecnego kryzysu globalnego. Modernizacje te mogą w jakimś stopniu zastępować brak ilościowej ekspansji w produkcji oraz mogą wytworzyć popyt, który w innych warunkach nie pojawiłby się w ogóle. Warto podkreślić, że bardziej trwałe miejsca pracy powstają głównie w przemyśle, co daje szansę zmniejszenia bezrobocia. W Europie struktura przemysłowa ma najwięcej elementów przestarzałych, a jej modernizacja przebiegała wolniej niż w USA, Japonii i innych krajach Azji Południowo-Wschodniej. Rezultatem tego zjawiska jest opóźnienie przemysłowe Europy, jakie wykazuje ona w stosunku do USA i Japonii.

Andrzej Karpiński, Nowe trendy w polityce przemysłowej Unii EuropejskiejPobierz

Od Redaktora Naczelnego

Zbigniew Strzelecki

DOI: brak

Nr woluminu: 13

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Szanowni Państwo, w grudniu bieżącego roku mija pięć lat od ukazania się pierwszego numeru naszego pisma. Jak pewnie zwrócili Państwo uwagę, trzymacie w rękach już 13 numer MAZOWSZE Studia Regionalne. Dbamy o to, aby nasz półrocznik ukazywał się nie tylko regularnie, ale także o to, by zwiększyć częstotliwość jego wydawania. Docelowo chcielibyśmy, aby stał się on kwartalnikiem.

Od Redaktora NaczelnegoPobierz

Zmiany demograficzne i ich wpływ na edukację w województwie mazowieckim

Agata Bronowska

DOI: brak

Nr woluminu: 12

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Zmieniająca się liczba dzieci w wieku szkolnym zmusza współczesne państwa do przystosowania systemu edukacji do potrzeb ludności. Państwo musi niwelować negatywne skutki wyżów demograficznych, ale musi być także przygotowane na nadejście niżu demograficznego. Wyzwania, jakie stoją przed systemem edukacji w Polsce na najbliższe dziesięciolecia, wynikają między innymi z prognozowanego spadku liczby dzieci i młodzieży.

Agata Bronowska, Zmiany demograficzne i ich wpływ na edukację w województwie mazowieckimPobierz

Korytarze transportowe Rail Baltica i Baltic-Adriatic w polityce UE, Polski i regionów

Michał Hackiewicz

DOI: brak

Nr woluminu: 12

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Szybki rozwój transportu towarowego oraz zmieniające się uwarunkowania gospodarcze, polityczne i środowiskowe przyniosły w ostatnich latach szereg istotnych zmian w polityce transportowej Unii Europejskiej. Dotyczą one między innymi takich zagadnień, jak poprawa efektywności energetycznej pojazdów, wdrażanie inteligentnych systemów sterowania ruchem czy optymalizacja łańcuchów logistycznych. W realizacji tych celów i budowaniu spójności Europy coraz większą rolę zyskują korytarze transportowe. Niniejszy artykuł systematyzuje historię tworzenia korytarzy, skupiając się na biegnących przez Polskę i województwo mazowieckie trasach Rail Baltica i Baltic-Adriatic.

Michał Hackiewicz, Korytarze transportowe Rail Baltica i Baltic-Adriatic w polityce UE, Polski i regionówPobierz