Wybrane ekologiczne aspekty budowy sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce

Tadeusz Wójcicki

DOI: 10.21858/msr.24.02

Nr woluminu: 24

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Aspekty ekologiczne są stałym elementem rozważań i działań praktycznych podczas planowania i realizacji głównych dróg krajowych w Polsce. Te zmiany proekologiczne w budownictwie drogowym mają wieloaspektowy charakter, co możemy obserwować na licznych przykładach udanych i mniej udanych realizacji nowych odcinków dróg krajowych.

Tadeusz Wójcicki; Wybrane ekologiczne aspekty budowy sieci dróg szybkiego ruchu w PolscePobierz

Rozmieszczenie i zróżnicowanie przestrzenne terenów przemysłowych w województwie mazowieckim na tle rozmieszczenia i zróżnicowania przestrzennego terenów przemysłowych w Polsce

Marta Borowska-Stefańska, Szymon Wiśniewski

DOI: 10.21858/msr.24.01

Nr woluminu: 24

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

W artykule dokonano analizy rozmieszczenia i oceny zróżnicowania terenów przemysłowych w Polsce pod względem ich cech geometrycznych. Obliczono m.in. ich powierzchnię i liczbę według województw oraz jednostek ewidencyjnych, udział w poszczególnych jednostkach ewidencyjnych, średnią powierzchnię według jednostek ewidencyjnych, wskaźnik zróżnicowania kształtu działki, wskaźnik zwartości kształtu działki.

Marta Borowska-Stefańska, Szymon Wiśniewski; Rozmieszczenie i zróżnicowanie przestrzenne terenów przemysłowych w województwie mazowieckim na tle rozmieszczenia i zróżnicowania przestrzennego terenów przemysłowych w PolscePobierz

Kurs walutowy a inflacja w Polsce. Wpływ kredytów walutowych

Marcin Pieńkowski

DOI: 10.21858/msr.23.04

Nr woluminu: 23

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Powszechnie uważa się, że deprecjacja kursu waluty lokalnej powoduje wzrost inflacji krajowej. Pogląd ten opiera się na założeniu, że deprecjacja waluty lokalnej zwiększy konkurencyjność gospodarki w handlu międzynarodowym, co z kolei zwiększy ogólny popyt i inflację. Dodatkowo, niektóre ceny ustalone na rynku międzynarodowym wzrosną bezpośrednio w przeliczeniu na walutę lokalną po takiej deprecjacji.

Marcin Pieńkowski — Exchange rate and inflation in Poland. The impact of foreign exchange loansPobierz

Wpływ nowych technologii na ryzyko utraty płynności sektora bankowego

Krzysztof Spirzewski

DOI: 10.21858/msr.23.03

Nr woluminu: 23

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Obecnie wiemy, że kryzys finansowy z 2007 r. można było zażegnać, gdyby świadomość zagrożeń i ich przyszłych konsekwencji była pełniejsza. Dzisiejszemu rozwojowi technicznemu w sektorze bankowym towarzyszą tradycyjne zagrożenia w postaci paniki bankowej, gdy większość klientów banku jednocześnie zdecyduje się wypłacić zdeponowane pieniądze. W konsekwencji ryzyko utraty płynności gwałtownie rośnie.

Krzysztof Spirzewski — Wpływ nowych technologii na ryzyko utraty płynności sektora bankowegoPobierz

Tory wyścigów samochodowych. Kontekst uwarunkowań lokalizacyjnych

Michał Krajewski

DOI: 10.21858/msr.23.01

Nr woluminu: 23

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Przedmiotem publikacji jest przedstawienie problemu przestrzeni w organizacji wyścigów samochodowych. Artykuł klasyfikuje tory wyścigowe według uwarunkowań lokalizacji na obiekty w przestrzeni zurbanizowanej oraz w krajobrazie otwartym. Badania odnoszą się do obiektów, które organizują lub organizowały wyścigi samochodowe najwyższej serii – Formuły 1. Analiza procesu tworzenia czy modernizacji współczesnego obiektu ukazuje rosnącą potrzebę sklasyfikowania odmienności lokalizacji oraz różnicy w podejściu do projektowania tego typu obiektów.

Michał Krajewski — Tory wyścigów samochodowych. Kontekst uwarunkowań lokalizacyjnychPobierz

Przemiany układów ruralistycznych Mazowsza Wschodniego na przykładzie wybranych wsi powiatu siedleckiego

Marlena Bierkat, Anna Długozima

DOI: 10.21858/msr.23.02

Nr woluminu: 23

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Celem opracowania była identyfikacja głównych elementów układów ruralistycznych i określenie przemian zachodzących w kompozycji i zagospodarowaniu przestrzennym wsi mazowieckiej w XX i XXI w. Aby zrealizować założony cel wytypowano 5 poligonów badawczych, o ich wyborze zadecydowały następujące kryteria: przynależność administracyjna do powiatu siedleckiego, położenie na terenie historycznego Mazowsza Wschodniego, dostępność komunikacyjna, zasób dziedzictwa kulturowego, proweniencja układu. Pragmatyka badawcza objęła przegląd literatury dotyczący układów ruralistycznych, przekształceń obszarów wiejskich w Polsce oraz tożsamości wsi mazowieckiej.

Marlena Bierkat, Anna Długozima — Przemiany układów ruralistycznych Mazowsza Wschodniego na przykładzie wybranych wsi powiatu siedleckiegoPobierz

Od Redaktora Naczelnego

Cecylia Leszczyńska

DOI: 10.21858/msr.23.01

Nr woluminu: 23

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Mam przyjemność zaprosić Państwa do lektury kolejnego, czwartego już w tym roku numeru periodyku naukowego MAZOWSZE Studia Regionalne. Jednocześnie, chciałabym serdecznie podziękować wszystkim naszym Autorom za wspaniałe, bogate merytorycznie artykuły, stanowiące przyczynek nie tylko do rozwoju nauki, ale także dające realne narzędzia, które można stosować w praktyce; wszystkim Recenzentom za ich rzetelną pracę i wnikliwe, konstruktywne uwagi, pozwalające autorom rozwijać swój naukowy warsztat, a także wszystkim Czytelnikom, którzy, sięgając po nasze publikacje (zarówno w wersji papierowej jak i cyfrowej), przez cały rok dodawali nam energii, by działać, zmieniać się i rozwijać.

Od Redaktora NaczelnegoPobierz

12. posiedzenie Komisji Polityki Spójności Terytorialnej i Budżetu UE (COTER)

Marcin Wajda

DOI: 10.21858/msr.22.09

Nr woluminu: 22

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Zwiększenie inwestycji mających na celu wyrównanie poziomu rozwoju oraz zachęcenie regionów i miast do tworzenia lepszych warunków dla aktywności mieszkańców i poprawy jakości życia powinno być kluczową odpowiedzią na wyzwania, przed którymi stoi obecnie Unia Europejska, także w kontekście Brexitu.

Marcin Wajda – 12th meeting of the Commission for Territorial Cohesion Policy and EU Budget (COTER)Pobierz

Mieć czy być w ruchu – IV Światowy Kongres Mobilności Współdzielonej

Maciej Sulmicki

DOI: 10.21858/msr.21.09

Nr woluminu: 21

Wróć do wydania

Wróć do listy wydań

Modele mobilności i sposobów przemieszczania się ulegają zmianom wraz z rozwojem technologicznym i powstawaniem nowych rozwiązań w zakresie organizacji transportu. Na mobilność wpływają też takie czynniki jak stosunek do posiadania środków transportu, czy sposoby wykonywania i organizacji pracy, m.in., poprzez rozwój platform pośredniczących między klientami a wykonawcami.

Maciej Sulmicki, Mieć czy być w ruchu – IV Światowy Kongres Mobilności WspółdzielonejPobierz