Zasady etyki

Zasady etyki obowiązujące w procesie wydawniczym periodyku naukowego „MAZOWSZE Studia Regionalne”

  1. Zasady etyki obowiązujące w procesie wydawniczym periodyku naukowego „MAZOWSZE Studia Regionalne” uwzględniają wytyczne Committee on Publication Ethics (COPE), w szczególności sformułowane w dokumentach: Kodeks postępowania i wytyczne dotyczące najlepszych praktyk dla redaktorów czasopism (Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors) oraz Wytyczne dotyczące etyki dla recenzentów (Ethical Guidelines for Peer Reviewers).
  2. Wydawca, Członkowie Redakcji, Autorzy, Recenzenci oraz wszelkie inne osoby biorące udział w procesie wydawniczym zobowiązują się do przestrzegania zasad etyki na każdym etapie tego procesu.
  3. Każdy artykuł przesłany do Redakcji jest weryfikowany pod kątem zgodności z zasadami etyki.
  4. Teksty są wstępnie weryfikowane przez serwis plagiat.pl pod względem ich autentyczności i oryginalności. W przypadku wykrycia plagiatu Redakcja powiadamia o zaistniałym fakcie zarówno przełożonych Autora, jak i twórcę wersji pierwotnej.
  5. Przy przyjmowaniu artykułów do publikacji brane są pod uwagę: wartość naukowa pracy, rzetelność, przejrzystość oraz zgodność z zakresem tematycznym periodyku.
  6. Artykuł jest poddawany procesowi recenzji przez wybranego przez Redakcję Recenzenta dysponującego wiedzą w danej dziedzinie. Podczas wyłaniania Recenzenta Redakcja dokłada wszelkich starań, aby zapobiec wystąpieniu konfliktu interesów i zapewnić bezstronność i obiektywizm procesu recenzji.
  7. Redakcja ma prawo wycofać artykuł na każdym etapie procesu wydawniczego, także po jego opublikowaniu, w przypadku kiedy:
    • istnieją dowody świadczące o braku wiarygodności wyników badań i/lub fabrykowaniu danych, jak również w przypadku popełnienia niezamierzonych błędów (np. błędy w obliczeniach, błędy metodologiczne);
    • wyniki badań zostały wcześniej opublikowane gdzie indziej;
    • praca nosi znamiona plagiatu bądź narusza zasady etyki wydawniczej.
      Wycofane teksty nie będą usuwane z opublikowanej wersji czasopisma, ale fakt ich wycofania zostanie wyraźnie oznaczony.
  8. Wydawca i Redakcja zobowiązują się do udzielania odpowiedzi na zażalenia, skargi i wnioski. Skargi i wnioski dotyczące opublikowanych artykułów, a także skargi Autorów na odrzucenie artykułów przez Redakcję, należy kierować do Redaktora naczelnego (elektronicznie na adres: redakcja@mbpr.pl). Wszelkie skargi na działalność Redakcji należy kierować do Wydawcy (na adres: Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie, ul. Nowy Zjazd 1, 00-301 Warszawa lub elektronicznie na adres: biuro@mbpr.pl). Skargi na działalność Wydawcy należy kierować do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie (na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa lub elektronicznie na adres: urzad_marszalkowski@mazovia.pl).

Zasady obowiązujące Członków Redakcji

  1. Redakcja pełni stały nadzór nad przestrzeganiem zasad etyki obowiązujących w procesie wydawniczym czasopisma oraz przeciwdziała praktykom niezgodnym z przyjętymi standardami.
  2. Członkowie Redakcji zobowiązują się do ciągłego podnoszenia poziomu wiedzy oraz świadomości w zakresie znaczenia zasad etyki wydawniczej, a także do współpracy na tym polu z Autorami i Recenzentami.
  3. Redakcja monitoruje i przeciwdziała powstawaniu sytuacji, w której pojawia się konflikt interesów. Za konflikt interesów uznaje się relacje wynikające z konkurencyjności, współpracy lub innych relacji o charakterze osobistym, finansowym lub zawodowym, m.in. relacje:
    • pomiędzy Członkami Redakcji i Autorami lub instytucjami związanymi ze zgłoszonymi artykułami,
    • pomiędzy Recenzentami a Autorami,
    • które mogą mieć wpływ na wyniki badań lub ich interpretację w pracy.
  4. Artykuły przesyłane do Redakcji oceniane są tylko pod względem merytorycznym. Redakcja sprzeciwia się wszelkim formom dyskryminacji.
  5. Redakcja zapewnia uczciwość i bezstronność procesu recenzowania.
  6. Redakcja nie udostępnia żadnych informacji na temat artykułów przesyłanych do publikacji osobom nieupoważnionym. Osobami upoważnionymi do posiadania tych informacji są: Autor, wyznaczeni Recenzenci, Członkowie Redakcji, Redaktorzy oraz Wydawca.
  7. Nieopublikowane artykuły nie są w żaden sposób wykorzystywane przez Członków Redakcji ani żadne inne osoby uczestniczące w procesie wydawniczym bez wyraźnej pisemnej zgody Autorów.
  8. W przypadku wystąpienia podejrzenia lub udowodnionego naruszenia zasad etyki naukowej Redakcja podejmie stosowne kroki w celu wyjaśnienia sytuacji i ewentualnej zmiany lub wycofania artykułu.
  9. Redakcja zapewnia, że, w razie potrzeby, publikuje stosowne poprawki, sprostowania, wyjaśnienia lub przeprosiny.

Zasady obowiązujące Autorów

  1. Autor artykułu jest zobowiązany do rzetelnego opisu wykonanych prac badawczych oraz obiektywnej interpretacji wyników. Praca powinna zawierać na tyle szczegółowe informacje, aby umożliwić innym badaczom jej wykorzystanie, w tym precyzyjną identyfikację źródeł danych.
  2. Autor może zgłaszać do publikacji wyłącznie własny, oryginalny tekst. Wykorzystane w publikacji badania i fragmenty prac innych naukowców powinny być wyraźnie oznaczone w tekście i wykazane w bibliografii.
  3. Zgłaszając artykuł Autor deklaruje, że nie został on opublikowany ani nie jest oceniany pod kątem publikacji w innym czasopiśmie.
  4. Autorstwo tekstu powinno być ograniczone do osób mających znaczący wpływ na jego powstanie. Jednocześnie wszystkie osoby, które wniosły znaczący wkład w tekst, powinny zostać wymienione jako Autorzy.
  5. Na Autorze zgłaszającym tekst do publikacji ciąży obowiązek zapewnienia, że na liście Autorów znajdują się wszyscy Współautorzy i nie ma tam osób, które nie miały znaczącego wpływu na powstanie tekstu. W przypadku wykrycia zjawiska anonimowego autorstwa (ghostwriting) lub autorstwa zwyczajowego (guest authorship/honorary authorship) Redakcja zażąda od Autora wyjaśnień oraz powiadomi przełożonych Autora.
  6. Autor ma obowiązek ujawnić wszystkie osoby, firmy, instytucje państwowe itd., które miały wkład w powstanie pracy.
  7. Autor powinien wskazać źródła finansowania publikacji.
  8. Wszyscy Autorzy pracy powinni ujawnić wszelkie konflikty interesów o charakterze finansowym lub innym istotnym charakterze, które mogą mieć wpływ na wyniki badań lub ich interpretację.
  9. W sytuacji, gdy Autor odkryje znaczący błąd lub nieścisłość w swojej pracy, zobowiązuje się powiadomić Redakcję i podjąć współpracę w celu opublikowania erraty lub wycofania artykułu.

Zasady obowiązujące Recenzentów

  1. Recenzent zobowiązuje się do terminowego dostarczenia recenzji. Jeżeli z jakichś względów nie jest w stanie dotrzymać uzgodnionego terminu, powinien poinformować o tym Redakcję.
  2. Recenzent nie powinien przystępować do weryfikacji artykułów, co do których występuje lub potencjalnie może wystąpić konflikt interesów.
  3. Materiały skierowane do recenzji są poufne. Recenzent zobowiązuje się do nieujawniania osobom nieupoważnionym żadnych informacji na temat recenzowanego artykułu.
  4. Recenzent nie może w żaden sposób wykorzystywać treści nieopublikowanego artykułu.
  5. Recenzja odnosi się jedynie do wartości naukowej tekstu, ma charakter obiektywny i bezstronny. Niedopuszczalna jest jakakolwiek personalna krytyku Autora.
  6. Recenzent powinien zwrócić uwagę Redakcji na wszelkie niepokojące sygnały świadczące o możliwym podobieństwie analizowanej pracy do innych tekstów o tej samej tematyce lub możliwych naruszeniach zasad etyki wydawniczej.